Vedení oddílů a střediska

vedení střediska

Saša Baxantová – Sušenka

Funkce: Vůdce střediska, vedoucí 2. oddílu (vlčat a světlušek), vedoucí Včeliček

Skautovat jsem začala v devíti letech jako světluška, dále jsem se jako starší skautka stala rádkyní družiny Pand
a v současné době vedu družinu Včeliček. Absolvovala jsem Rádcovký kurz, Světluškovský čekatelský kurz, zdravotnický kurz a vůdcovský kurz. Dva roky jsem jezdila na tábor jako zdravotnice, v roce 2022 a 2023 jsem tábor vedla. Vystudovala jsem střední zdravotnickou školu a 3 roky studovala na vyšší odborné škole sociálně právní. Aktuálně podnikám v oboru financí, kde je hlavní náplní mé práce dělat lidem život lehčí a lepší, mít kvalitní finanční jistoty, ušetřit a zhodnocovat jejich peníze. Mezi mé záliby patří především má práce, skauting, příroda, můj ježeček Bellatrix, křeček Marťa, folklór, tanec, hasičský sport, rodina, přátelé, rekreační kondiční plavání a poslech hudby.

Jan Binek – Šany

Funkce:  zástupce vůdce střediska

Vedení újezdských skautů se věnuji od roku 1999, i když v posledních letech nabyla na významu rodina. Jsem ženatý a mám tři dcery. Mezi mé záliby patří četba, vysokohorská turistika a jízda na koni.

2. oddíl – vlčat a světlušek

Filip Životský

Funkce: zástupce vůdce 2. oddílu, vedoucí družiny Zubrů

Rád jezdím na kole, ve volných chvílích skládám origami a občas poslouchám hudbu. Patřím mezi instruktory VLK Gong, na kurzu se zabývám nenásilnou komunikací.

Petr Lízal – Agent

Funkce: rádce družiny Opic (Žatčany), člen oddílové rady 2. oddílu, správce webových stránek střediska

Skaut pro mě znamená  životní styl  – zanechat svět lepším, tvořit si cíle, které mě rozvíjejí, ale i své okolí. Organizace Junák – český skaut, z. s. mi poskytuje zázemí pro seberozvoj, nabízí mi spoustu různorodých vzdělávacích kurzů a především ve skautském oddíle jsem našel nejlepší přátelství a kopu zábavy.

Myslím si, že pro dobrý start dítěte ve skautu, je nezbytná vzájemná důvěra mezi rodičem a vedoucím. Ta se týká i základních a nezkreslených informací o konkrétním vedoucím, o jeho přístupu k výchově, všeobecných názorů, znalostem a všeobecných schopností. Podle mě je velice špatné svěřit dítě nějakému vedoucímu, jen na základě jména organizace.

Uplatňuji respektující přístup a nenásilnou komunikaci, vytvářím pro děti bezpečného prostředí. Dávám dětem možnost volby a svobodu v rozhodování, možnost zažít přirozené následky, nepoužívám odměny a tresty. Vytvářím pro děti příležitosti a prostředí k všestrannému rozvoji.

Každé dítě je zvídavé. Neustále se učí. Učení je přirozenou součástí života. Ve snaze pochopit svět a řešit reálné problémy je každý z nás aktivní sám a od narození. Komunikovat se světem a druhými lidmi se učíme nejlépe nápodobou, hrou, neustálým překonáváním překážek, děláním mnoha chyb a možností zažít důsledky svých činů. Svět je úžasným místem, které samo od sebe odměňuje úspěchy a neustále poskytuje zpětnou vazbu na naše jednání, čímž nám ukazuje správnou cestu.

Člověk, který převzal odpovědnost za svůj osobní rozvoj, si uchovává přirozenou vnitřní motivaci. Zvládne se chopit nových příležitostí a poučit se z chyb. Dokáže nalézat způsoby řešení i v obtížných situacích a činit nelehká rozhodnutí. Vytyčuje si vlastní cíle do budoucna a je schopen jich dosahovat.

Proto v mé družině děti nejsou do ničeho nuceni a tak umožňuji dětem využívat vnitřní motivace, děti dělají věci, protože v nich vidí smysl, protože je baví, protože sami chtějí. Snažím se být dobrým kamarádem a jít příkladem, ukazovat své hodnoty, být nápomocný, tím se pro dítě mohu stát inspirací hodnou následování. To je cesta, upustit od pedagogiky a cíleného formování.

V mé družině nevytvářím řízený program, nepovyšuji se, nepoužívám osnovy či Stezky, ukazuji možnosti, nabízím, nenutím. Považuji za správné nikoho k ničemu násilím nenutit, dokud si dotyčný hledí svého a nijak útokem neubližuje druhým; a ani když si zásah vůči němu většina demokraticky odhlasuje, neudělá to ze zlé věci dobrou.

Ve skupině nepoužíváme demokracii, vytváříme skutečné dohody, hledáme podstatu názorů a potřeb, následně společně tvoříme přijatelná řešení pro všechny. Jsem voluntarista, takže si myslím, že jakékoli vztahy by měly být oboustranně dobrovolné. (Nedělám výjimku pro stát.) Děti v družině nastavují pravidla, avšak nelze nikoho přehlasovat, pokud někdo s něčím nesouhlasí, otevíráme diskusi, konflikt řešíme, nesnažíme se zvítězit nad druhým a protlačit svůj názor, není potřeba, demokracii nepoužíváme, ta dělá z kamaráda potencionálního nepřítele. Děti mají možnost dobrovolně se účastnit vztahů a činností dle svých vlastních preferencí a přirozeně se stát respektujícím a respektovaným členem společnosti, v níž žije a být šťastný.

Šárka Damborská – Papoušek

Funkce: vedoucí družiny Tygrů, členka oddílové rady 2. oddílu

Ze skautských kurzů mám za sebou ČLK Zvon, jezdím na Obrok i na Korbo. Baví mě malovat a kreslit , potřebuju k životu hodně pohybu, mám ráda folklor, dělám rozhodčí na BikeTrial závodech. Studuju VUT v Brně, Fakulta architektury.

Amálie Polenská – Ama

Funkce: vedoucí družiny Ještěrek, členka oddílové rady 2. oddílu

Bety Bagárová

Funkce: vedoucí družiny Lištiček v Želešicích, členka rady 2. oddílu

Vedu v Želešicích družinu světlušek a vlčat – Lištičky. Scházíme se v klubovně za obecním úřadem.

1. oddíl skautů

Apolena Polenská – Apa

Funkce: vedoucí 1. oddílu, rádkyně družiny Žížalky

Baví mě sportovat (hraju florbal a jde mi to), hrát na kytaru, poslouchat hudbu a trávit čas s kamarádkami. Jablka si krájím nožem, ráda mám jasno a na táboře u ohně vydržím až do večera. Byla jsem na rádcovském kurzu Heliantus a jinak mám čerstvě za sebou ještě lekce ve školních tanečních.

Martin Matyáš

Funkce: zástupce vedoucí 1. oddílu, vedoucí družiny Papoušků

Nela Vykouřilová

Funkce: rádkyně družiny Dráčků, členka oddílové rady 1. oddílu

Soňa Trkanová – Elfie

Funkce: rádkyně družiny Pand, členka oddílové rady 1. oddílu

Oddíl OS

VG - portrét v B. ořez_resis

Veronika Šinderbalová – Verča

Funkce: vedoucí oddílu OS  

Verča začala skautovat jako malá světluška od té doby si prošla všemi stupni a funkcemi. V letech 2008 – 2013 vedla středisko.

V současné době je členkou týmu Instruktorské lesní školy Collegium a hlavně maminkou na plný úvazek. Ráda tvoří a vyrábí a váže květiny.

Anna Životská – Anda

Funkce: středisková výchovná zpravodajka

V minulosti jsem zažila vedení družin světlušek a skautek, v Sokolnicích a v Újezdě. Ze skautských kurzů jsem absolvovala Zdravotnický kurz ZZA šlapanské Dvojky, ČLK MOA, VLK Lyra, DLŠ Lyra (a byla jsem na kloboukové dílně :)), takže se mě na ně můžete poptat.

Od roku 2017 patřím mezi instruktorky dívčího vůdcovského lesního kurzu a lesní školy Lyra. Baví mě četba knih, procházky, koukání, slova… Mám ráda hudbu, čaj, kavárny, stromy se vším všudy, divadlo, filmy, frisbee… A setkávání se na skautských akcích.

Pavel Cupák – Pája

Funkce:  člen revizní komise

Skautuji od roku 2000, kdy jsem poprvé přišel do vlčat. Uplynula již značná doba a od roku 2010 jsem byl vůdce 1. oddílu a vedoucí družiny Ještěrek, od 12. 5. 2013 do 16. 6. 2023 vůdce střediska. Mezi mé záliby patří sport, příroda a technika.