Herní doupě

Vytvoř si vlastní hru! (Aktualizováno)

gamemakerGame maker je program pro tvorbu her pro operační systém Windows a však lze spustit i v emulátoru WINE pod Linuxem. Vaše vytvořené hry mohou běžet i na Androidu nebo Linuxu či v Html5 na webových stránkách a nakonec samozdřejmě i ve Windows.  Naprogramovat hru je velice obtížné a to v  jakém koli programovacím jazyce  ale za pomocí GameMakeru vytvoříte 2D hru mrknutím oka bez znalosti programování. Později si však povíme, že i do programování možná trochu nakonec stejně zabrousíte. Vytvořit hru bez znalostí programování lze za pomocí takzvaných ikonek které mají své vlastnosti. Ukážeme si to rovnou na příkladu.

gm_1Přiřadíme objektu človíček událost (event) například stisknutí klávesy „šipka do prava.“ Již zmíněná událost obsahuje různé akce.  Například pohyb v předdefinovaném směru. Ve chvíli kdy hráč stiskne klávesu, človíček se začne pohybovat směrem do prava. Jednoduché že?

gm_79Samozdřejmě v Gamemakeru lze i programovat v programovacím jazyku GML který je podobný Céčku. Můžete tak v budoucnu nepoužívat ikonky a místo toho napsat kód v GML. Příklad GML kódu: if (keyboard_check(vk_left)) motion_set(180,4);  Jestliže byla stisknutá klávesa (šipka doleva)  začne se objekt pohybovat směrem  k zadaným souřadnicím. Možná se to zdá zbytečně složité ale opak je pravdou. Pravděpodobně již brzy začnete obkoukávat různé lákavé kódy které si brzy natolik oblíbíte že na ikonky zapomenete.

Game maker je program za který se platí. Licence stojí necelé 4 tisíce korun ale čti dále! Existují i starší verze programu které jsou zdarma i když nejsou odemknuté všechny funkce což vůbec nevadí! Game Maker 8.1 ke stažení zde!   Jestliže budeš hledat program jinde ke stažení, vyhni se pirátským verzím které jsou cracklé a to je nelegální. I když pirátské verze přinášejí některá potěšení jako odemkunuté fukce v programu. Přesto nezapomínejte že tak okrádáte  majitele programu a navíc se často v Cracku všeobecně nacházejí viry které mohou zjistit různé hesla k bankovnictví nebo poškodit váš počítač.

imagesV GameMakeru jsem vytvořil několik 2D her. Musel jsem však hledat návody na internetu ale nakonec jsem dokázal naprogramovat v GML létající vrtulník který mohl sestřelovat nepřátelé kulometem. Rakety způsobovali výbuchy a ničili terén a vše kolem.  Hra měla různé mise s různými obtížnostmi. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit, nemějte ze začátku příliš velké očekávání ale jestliže vydržíte tak zajisté vytvoříte hry o kterých se vám nesnilo.

brankar-objekt-mic-vytvorNa závěr článku chci upozornit, že výroba her spočívá hlavně v trpělivosti. Úspěšná hra má kvalitní zpracovaní, promyšlený děj, dobrý námět a především i hezkou grafiku. Zastáváte dvě funkce, grafika a programátora což je nesnadný úkol. Můžete si klidně sestavit i tým vývojářů aneb programátorů a grafiků ale pro začátek asi budete lepší zvládat oboje fuknkce.  Častou chybou vývojářů je uspěchanost a nadměrně složité úkoly ke svým schopnostem. Neplánujte hned na začátek složité hry, lepší je jednoduchá krátká a dotažená hra do všech detajlů než nedomyšlená a nedodělaná hra.  Recenzí a návodů o Game makeru naleznete na internetu plno.

 

Další videa a návody najdeš když zobrazíš celý článek!

Příklad

Přiřadíme objektu neboli vrtulníku událost (event) stisk klávesy – mezerníkklavesnice v té chvíli když hráč stiskne mezerník začnou probíhat všechny akce co patří k této události.

  •  gm_24 Vytvoří objekt do hry na zadané souřadnice .x .y   a nebo na souřadnice objektu vrtulnik  (vrtulnik.x object.y)
  • Přiřadíme objektu neboli střela událost (event) create vyvolá okamžitě všechny akce při vzniku objektu střela.
    • gm_1  Ikonka vyvolá pohyb v předdefinovaném směru.

V této chvíli jsme vytvořili střílení z vrtulníku. Jakmile hráč stiskne klávesu mezerník vytvoří se střela na místě kde se nachází vrtulník a střela v této chvíli poletí definovaným směrem.

  • Přiřadíme objektu neboli radaru událost (event)kolizi“ kolize konkrétně kolizi s objektem střela
    • Stanou se tyto akce:
    • gm_89 přičte skóre +22
    • gm_28 zničí objekt vedlejší budova
    • gm_28 zničí sám sebe (radar)

V této fázi když je zasažen radar střelou, přičte skóre a zničí vedlejší budovu výbuchem a zničí sebe.

  • Nakonec ještě vykreslíme aktuální stav skóre  gm_98 do pravého horního rohu.